Anul 2015
Anul 2014
Anul 2013
Anul 2012
Anul 2011 periodic nr. 1 2 | 3 | 4 | 6 | 7-8 | 9-10 | -->
Anul 2010
Anul 2009
OARE, CHIAR NU ŢÍNEM SEAMA DE ISTORIE?!
DOCUMENTE CARE NU NE FAC PREA MULTĂ CINSTE;
SFÂRŞITUL PROGRAMAT AL DEMOCRAŢIEI
GRECII, EUROPA ŞI APELUL LA FIBRA SPIRITUALĂ;
Din nou despre Roşia Montană
ÎNGÂNDURATE FOTOGRAFII
Articole de Dwight Luchian PATTON, Nicolae DABIJA, Elena ARMENESCU, Leonard VELCESCU, Mircea BUNEA- Partea I
Partea II
Partea III
Remember: George ŢĂRNEA şi egloga lui
Eugen EVU: EPIFANIA EVUIANĂ
Adrian BOTEZ: MĂ-NTREABĂ STRĂMOŞII
Târgul de carte de la Frankfurt
Doi aromâni pionieri ai cinematografiei, Breviarul marelui Hidalgo
Poezia lui Liviu Ioan STOICIU
Studii despre Eminescu, Tălmăcirile lui Eugen DORCESCU
Apariţii de Dumitru Hurubă şi Petre Rău
Continuarea dezbaterii propusă de Dimitrie Grama
Un discurs al lui Geert WILDERS, preşedintele Partidului Libertăţii din Olanda
Biserica Ortodoxă Română şi securitatea – un studiu de Stelian GOMBOŞ
Din folclorul internetului
Din folclorul internetului - Partea II
Partea III
Partea IV
PASO DOBLE – RUBRICA LUI Ioan LILĂ
Topul cersetorilor bucuresteni
TEHNICA TÂNĂRĂ A INTERNETULUI PE MĂSURA VÂRSTEI A TREIA
Continuarea dezbaterii propusă de Dimitrie Grama

             PRECIZARI ÎN LEGĂTURA CU
         ARTICOLUL TRECUT ŞI
     COMENTARIILE PROVOCATE



Nu sunt pe deplin convins ca "manifestul" meu cu privire la "evolutia omenirii" a provocat vreo reactie puternica de gandire filozofica si, in fond, nici nu am avut intentia sa "convertesc" pe cineva la o alta religie sau la ateism, etc.
Din contra, incerc sa largesc spatiul gandirii si cel al acceptantei tuturor ideilor, lasand timpul, prin selectiune nediscriminatorie, sa elimine deseurile "creatilor umane". Asta a facut Timpul din totdeauna si de aceea fiinta umana actuala, de o anumita credinta, poate sa priveasca in trecut si sa se minuneze si sa sfideze, "prostia" celor care au avut alte forme de exprimare a formei de coexistenta umana si spirituala.
Nu oare considera crestinii si musulmanii, religia politeista a grecilor antici, romanilor sau cea a egiptenilor, hindusilor si budistilor, ca religii "inferioare"? Timpul, prin actiunea activa a fiintei umane, a eliminat o gramada de credinte, care de bine,de rau, au existat si au determinat gandirea filozofica si activitatea social-politica a omenirii sute sau chiar mii de ani.
Unde or fi Zeus, Apolo si Athena acum? Si nu este oare Poseidon acela care, in pofida rugaciunilor crestine si musulmane, starneste furtuni si uragane care inghit nediscriminatoriu corabii, vapoare, insule cu credinciosii lor cu tot?
Deci n-ar fi bine ca atunci cand plecam pe mare, sa sacrificam un berbec lui Poseidon, pe langa mataniile pe care suntem obligati sa le facem in biserica sau in moschee?
Ma intreb: cu ce este mai buna sau superioara credinta crestina si cea musulmana, credintelor anterioare sau a celor care exista si acum, dar care nu incearca sa converteasca pe nimeni?
 
Bine, as putea sa continui cu fel de fel de exemple si explicatii, care, in cel mai bun caz, ating nivelul ridicolului.
Revenind la dialogurile publicate de "CARTE si ARTE", am marea speranta ca tot mai multa lume isi va exprima felul de gandire si mai ales experienta proprie cu privire la "conditia umana" in contextul evolutiei fiintei umane atat din punct de vedere "biologico-tehnologic", cat si din punct de vedere, "filozofico-spiritual".
Comentez acum pe scurt ceeace D-na Marie-Jeanne Stefanescu a publicat recent cu privire la calitatile de natura spirituala a apei.
Si din punct de vedere stiintific, apa este un element aparte, avand calitati fizice deosebite, fiind unica substanta care exista atat in forma gazoasa cat si in cea lichida sau solida.
Cele expuse de preotii si oamenii de stiinta din St. Petersburg, sunt sustinute si de oameni de stiinta din Japonia budista si in mare se presupune ca apa care este tratata cu blandete, cu atentie si vorbe frumoase, are alte calitati fizice in comparatie cu apa tratata cu violenta sau indiferenta. Acest fenomen nu are de a face cu "crucea ca simbol", deoarece budistii nu folosesc cruce.
Intr-adevar, cu toate ca lumea stiintelor a progresat enorm, mai exista o multime de semne de intrebare cu privire la tot ceeace ne inconjoara. Apa, H2O, acest element aparent simplu, este inca departe de a fi complet inteles. Faptul ca toata lumea biologica este formata din cel putin 70% apa, poate ca explica simbioza apa-om-gandire. Aici as putea adauga si simbioza apa-planta sau apa-animal-gandire, dar inca nu sunt sigur in ce masura restul lumii biologice "gandeste" si mai ales in ce masura "gandeste spiritual" si probabil ca "naturaletea" lumii biologice (exclusiv omul) este binefacatoare apei. Asa , simplu, necomplicat.
Se pare ca "batutul clopotelor" produc ultra-sunete care omoara virusii in St Petersburg, dar din pacate acest fenomen nu a putut fi experimentat sau dovedit in alte parti ale lumii. Aici vorbesc de tarile dezvoltate, care raporteaza descoperirile medicale inspre beneficiul omenirii intregi. Sunt convins ca daca acest lucru ar avea credibilitate, atunci St Petersburgul va bate clopotele incontinuu, ferind astfel populatia orasului de infectii virale. Astept cu nerabdare rezultatul definitiv al unui experiment de genul acesta!
De asemenea, citind acest text, nu pot intelege, cum este cu putinta ca atunci cand Europa era in gloria crestinismului, cand toata lumea credea si traia cu frica lui Dumnezeu si cand clopotele bisericilor bateau mult mai mult decat acum, in tot Evul Mediu, populatia Europei a fost decimata de cele mai cumplite epidemii de ciuma, tifos, dezinterie, varsat de vant, etc.?
Se poate oare sa inteleg ca acum 500-1000 de ani, cu toate ca lumea era mult mai credincioasa, si puterea bisericii mult mai mare, rugaciunile si bataia clopotelor a ajutat mai putin la uciderea bacteriilor si cea a virusilor, decat acum cand lumea este mai necredincioasa?
 Doar cateva cuvinte despre "mizeralismul omului". Dl George Petrovai, face o buna descriere a fiintei umane care este si buna si rea de cand lumea.
Ca fiinta umnana sa poata co-exista, au existat reguli morale mult inaintea descoperirii vreunei credinte. Oamenii primitivi, care au acceptat sa se stranga in jurul aceluiasi foc au acceptat deja o conduita morala. Se pare ca si multe specii de animale au o conduita morala.
Am reactionat putin la ceeace Dl Petrovai expune ca un fel de "adevar" cu privire la evolutia "Moralei" prin intermediul credintei crestine, ne-ntelegand conectia "morala-crestinism" din cele expuse, deoarece la un momemt dat, Dl Petrovai exprima urmatoarele:
-"recreerea conceptiei de morala prin crestinism in urma lucrarii divine efectuate de Iisus" si
-"incorporarea de noi si noi teritorii.... care a dus la aparitia unui vast spatiu crestin, perfect individualizat prin unitatea noii credinte si prin forta de convingere a moralei sale".
"...si sa vedem in crestinism, singura revolutie ce a avut loc in istorie", citat fiind aici Petre Tutea.
 
Am inteles ca Dl Petrovai considera ca moralitatea lumii crestine ar fi fost superioara moralitatii lumii budiste, sau cea hinduista, judaica, etc., care totusi au existat inainte de Iisus si care se pare ca l-au influentat pe Iisus Cristos in gandirea lui filozofica.
Ma intreb de asemenea daca cuvintele lui Petre Tutea nu suna la fel de bine postuland: "...si sa vedem in islamism, singura revolutie ce a avut loc in istorie".
Cine oare a avut si are monopol pe "morala" sau "etica"?
 Ma feresc intotdeauna sa fiu definitiv, sa nu las spatiu unei alte idei sau sentiment sa fie exprimat si judecat de altii, deoarece consider ca gandirea trebuie sa fie neconditionat libera. De aceea, cu toate ca par critic, eu felicit atat pe D-na M-J. Stefanescu cat si pe Dl G Petrovai pentru interesantele expuneri din acest numar. Sper sa continuam dialogul pe aceasta sau alta tema.
 
Revenind, cred ca este bine sa mai rascolim dejecţiile intelectuale  in care se zbat multi romani atat in tara cat si in diaspora.
De ce spun asta?
-O spun deoarece atunci cand este vorba de idei filozofice, romanul face sinteza istorica a gandirii filozofice de la Platon si pina la Nietzche, Sartre sau Camus si de obicei repeta niste postulate prezentandu-le ca si cum ar fi concluzii obiective si definitive ale gandirii umane. Consider ca aceasta activitate este extrem de limitata si are doar o valoare de arhiva.
-O spun deoarece atunci cand este vorba de religie, omul in toata meschinaria lui, il accepta si il afiseaza pe Dumnezeu nu din adinc sentiment evlavios, ci de frica existentiala. Fara suflet sunt foarte multi, prea multi credinciosi, fara empatie sau altruism, ei dau doar un exemplu lamentabil de ticalosie.  Faptul ca se expun cu o fatada de sfinti, este doar un act de sfidare a unor reguli de moralitate. 
-O spun deoarece intelectualul se complace, in continuare, sa fie "supusul" si "prostituatul" oricarei forme de putere. In antichitate si in evul mediu, scribii si literatii laudau faraonii, regii sau pe inaltii prelati, ca mai apoi sa laude dictatorii. In "fascism si in comunism", toata lumea spune ca nu se putea face altcumva si scuza aceasta este plauzibila. Dar Acum?!
-O spun deoarece, fara nici un fel de bun simt, sau fără o adevarata analiza profesionala, orisice "lucrare literara", fie ea roman, piesa de teatru sau poezie, este expusa de diversi amatori, ca fiind "capodopere". Cum se mai pot atunci separa lucrarile excelente de cele mediocre si de cele slabe, daca toate sunt excelente? Am impresia ca romanii au cazut prada unor confuzii de valori si acest fenomen probabil ca marginalizeaza adevaratele talente, care, pesemne ca se pierd in masa amorfa a unei mediocritati agresive si abuzive.
-O spun deoarece in continuare sper ca va fi posibila o reabilitare a intelectualului roman, o re-educare in tinuta decenta si morala. Continui sa cred ca exista multi romani atat in tara cit si in diaspora care au resursele necesare sa fie dascali buni pentru generatia ce vine. Problema cea mai mare se pare sa fie aceea ca romanii de buna calitate, nu au invatat inca cum sa se comunice si cum sa-si uneasca randurile. Politicienii au invatat acest lucru, dar nu intelectualii romani.
Romanii tot cu apa sfintita o trag, pregatindu-se pentru dialogul de contemplari spirituale.
Asa au facut si arabii, incepand cu anii 1300-1400.
Se stie foarte bine ca arabii au avut o perioada fecunda, de prin anii 700 si pina pe la 1200-1300, din punct de vedere al dezvoltarii "stiintelor", mai ales a matematicii, a medicinei si a astronomiei; si aceasta perioada a coincis cu expansiunea araba in lumea cunoscuta.
In Europa domina atunci biserica catolica care in clarviziunea duhovniceasca, a interzis studiul stiintific, a introdus Inchzitia si Europa a regresat vreo 1000 de ani.  
Pe la 1200-1300 insa, savantii musulmani, in contact venind tot mai mult cu cei crestini, (spre norocul nostru ca altfel toti am fi fost arabi acum) in loc sa continue pe linia stiintelor, s-au luat la intrecere cu crestinii in cele ale credintei.
O singura carte Koranul, un singur Dumnezeu, Allah, un singur profet Mohamed si alte dogme asemanatoare au contribuit la stagnarea totala a culturii arabe si la totala lipsa de progres tehnologic. Pentru ca de pe la 1300 a.d. incoace nu exista nici o inventie araba care ar merita sa fie mentionata si daca nu ar fi petrolul, cam toate tarile arabe ar fi inapoiate si sarace acum.
Spre norocul nostru, atunci pe la 1300-1400 a.d., Europa si-a dat seama de faptul ca nu exista progres uman fara dezvoltarea stiintelor si acest lucru a dus incet, incet, la revolutiile industriale care ne-au dat o noua demnitate, de oameni liberi sau mai bine zis: de oameni liber ginditori.
Cei care se complac in rolul "calugarului", de acceptanta nediscriminatorie doar a unei singure doctrine, o fac ori din motiv de lene, ne-avind nici macar energia necesara de a privi in jur si judeca singuri altceva decit ceeace este servit gata judecat, ori din motivul unor resurse intelectuale reduse.
Astea fiind spuse, cred ca viata spirituala a fiecarei persoane trebuie respectata si inteleasa. Credinta este o alta forma de a intelege lumea si mai ales de a te intelege pe tine insuti in context cu universalitatea.
Dar atunci cind credinta duce la fanatism sau accepta fanatismul, ea si-a epuizat credibilitatea si dreptul la respect. Iată, drept exemplificare, niste extrase din discursul pe care un politician european a simţit nevoia să-l adreseze americanilor și acoliţilor lor atrăgându-le atenţia asupra unui fenomen pe care ei îl abordează superficial sau unilateral.
Este vorba de Geert Wilders, preşedintele Partidului Libertăţii din Olanda, membru al Parlamentului olandez.
 
Si totusi pasnica si inocenta Olanda se opune intrarii romanilor in spatiul Schengen...si in Romania musulmanii sunt 1%...

                                                                                                          Dimitrie  Grama
Produs Port@Leu | ISSN 1842 - 9971