Anul 2015
Anul 2014
Anul 2013
Anul 2012
Anul 2011 periodic nr. 1 2 | 3 | 4 | 6 | 7-8 | 9-10 | -->
Anul 2010
Anul 2009
Mihai BERCA: AVENTURA BOBULUI DE GRÂU
CINE IMPULSIONEAZĂ HAOSULÎN CONTEMPORANEITATE ? - Adrian Botez: Bravada neruşinată, Viruşi ai haosului internaţional subliniaţi de presa străină: News Week despre modelul de afaceri al FMI, REALITATI CONSEMNATE DE ZIARUL „DAILY MAIL”, Acesti oameni josnici au condus si conduc lumea, Rockefeller si elita mondiala- Interviu cu Alfred Lambremont Webre - directorul Institutului pentru Cooperare in Spatiu (ICS)- PARTEA I
CINE IMPULSIONEAZĂ HAOSUL IN CONTEMPORANEITATE? - PARTEA II
CINE IMPULSIONEAZĂ HAOSUL IN CONTEMPORANEITATE? - PARTEA III
Delincvența haosului intern : DE LA STAREA GENERALĂ LA CE A ADUS „PUNCTUAL” BACALAUREATUL 2011 – articole de Adrian Majuru, acad.Florin Constantiniu, acad. Dinu C. Giurăscu, Ion Longin Popescu, Georgeta Resteman, Magdalena Albu, Adrian Botez, Viorfel Băetu, Daniel Roxin.
Delincvența haosului intern : DE LA STAREA GENERALĂ LA CE A ADUS „PUNCTUAL” BACALAUREATUL 2011 - continuare I
Delincvența haosului intern : DE LA STAREA GENERALĂ LA CE A ADUS „PUNCTUAL” BACALAUREATUL 2011 - continuare II
IN LOC DE CONCLUZII, O PĂRERE PRIVIND EVOLUȚIA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI
EMINESCOLOGIA PRACTICATĂ CU PROFESIONALISM ȘI DĂRUIRE POETICĂ DE LUCIA OLARU NENATI
DIN NOU DESPRE FĂNUŞ: CUVINTE PENTRU FĂNUŞ NEAGU ŞI DESPRE VREMURILE NOASTRE, de Darie Novăceanu
ŞI TOT CĂTRE FĂNUŞ MĂ-NDREPT… de Corneliu Leu
ASTĂZI E ZIUA TA de Ramona Vintilă
O CARTE DESPRE VISUL ROMÂNILOR CĂ: „VIN AMERICANII”
CĂLĂUL LUI DRACULA A DEVENIT „DRACULA`S EXECUTIONER”
La femme même reine…
SOLUŢIA MERITOCRATICĂ
POEZIA ROMÂNĂ ÎN LIMBILE LUMII - OCTAVIAN GOGA ÎN VERSIUNEA FRANCEZĂ A LUI CONSTANTIN FROSIN
DAN LUPESCU LA 62 DE ANI
NOI APARITII EDITORIALE ALE AUTORILOR: Melania CUC, George BACIU, Stefan DORU DANCUS, Emil ISTOCESCU, Samson IANCU, Veronica STIR, Doina DRAGUT, Gheorghe Andrei NEAGU, Ion CATRINA, RECENZATE DE: Victor STIR, Daniel DEJANU, Ioamna STUPARU, Al. Florin TENE, Melania CUC, Georgeta NEDELCU, Tudor CICU, Veturia COLCEAG - Partea I
NOI APARIŢII EDITORIALE - Partea II
DISTINSUL POET DIMITRIE GRAMA PROPUNE O DEZBATERE PE TEMA RELIGIEI, A OMULUI MASINĂ ŞI A VIITORULUI OMENIRII
MOARTEA UMANISMULUI ATEU de Corneliu Drinovan
DIN FOLCLORUL INTERNETULUI - Partea I
Partea II
Rubrica lui Ionut Caragea
SECUNDO TEMPO - DIN FOLCLORUL INTERNETULUI - partea I
Rubrica lui Ioan Lilă
           Dezbaterile noastre

 

Distinsul poet Dimitrie Grama a cărui limbă românească, în zecile de ani de  când stă departe de ţară, nu a făcut decât a-şi adânci sensurile, aşa cum demonstrează prea bine şi recentul poem pe care îl publicăm alături, ne-a trimis un articol fulminant în legătură cu care precizează că: „ …eu nu am nimic impotriva credinţei ca atare; chiar dacă e vorba de vreo confesiune absurdă, ea poate avea efecte binefăcătoare omului în alienarea lui tot mai evidentă      într-un     univers
cu o evolutie indiferentă
sentimentalităţilor umane... Ceaa ce mă face, din când în când, să reacţionez este ipocrizia umană care, în spatele cultului religios, isi ascunde agresivitatea, lipsa de empatie şi neangajamentul total privind evoluţia pe     căi fireşti a societăţii pământene.”
Întrucât nu este vorba de simple speculaţii, ci de un punct de vedere care îşi încearcă argumentarea, publicăm articolul ca atare punându-l în discuţie . Şi, anunţînd prin aceasta că intenţionăm o dezbatere pe o asemenea temă, preluăm un prim răspuns din   paginile revistei       electronice „Agero” – articolul „Moartea umanismului  ateu” de Cornel Drinovan.
Aşteptăm alte opinii pentru numerele următoare ale revistei noastre.







 
Risipa

Am inceput sa scriu
o poezie fara de sfarsit
Si pina cand am fumat
o tigara si pina cand
am baut o cafea
Am ajuns la jumatate
si acolo pentru prima oara
m-am oprit.
Caut cuvinte in fumul aromat
caut cuvinte in caimac
Si timp imi moare in penita
si timp ridicol si nevinovat
Moare-n mine cand
sunt fetita si
cand sunt baiat.
Am inceput sa scriu
dar m-am lasat de fumat
Si timpul moare
in caimacul de fetita
Si timp moare
in caimacul de baiat....
Acuma, tu, cam pilit
si mai ales buimac
Imi spui ca
o pisica pe un gard
Din coada impleteste covricei
si un caine tantalau
ii poarta in urechi, cercei!
Prin norul ala ratacit pe cer
alearga cai nebuni
Si sfinti alearga
si alearga dumnezei.
Si te ascult ca esti nevinovat
Cand esti fetita
si cand esti baiat.
Si te ascult pentru ca stiu
ca  vei muri cu mine
si ca vei muri cu ei.
Am inceput sa scriu
dar m-am lasat de scris
De aceia privesc acum lumea
cu un ochi in gol deschis
si cu celalalt strins, strins inchis.
Dar, vai,
m-am incurcat, m-am ratacit!
Scuzati, focul inca arde
dar cafeaua s-a racit
Si din coaste imi atirna
un pacatos si un neispravit!
Salvati-ma oameni buni!
bateti-ma cu verbul de la inceput
bateti-ma cu diftongul rupt!
In mina puneti-mi un pumnal
si pentru intotdeauna
sa-mi ascundeti pana!
Din morti sa vina
Homer si Santana,
Eminescu si Stanescu
sa vina Eliade si Brincusi
Si mai ales sa vina Ionescu!
Iar tu, cel care pe gard vezi
pisici si caini in coada cu covrigi,
Trezeste-te!
Trezeste-te!!
Nu, asa ceva nu vrei
otrava mea, in schimb
accepti s-o bei
Si in genunchi cu
capul greu plecat
Astepti nevinovat
sa moara timpul
din fetita
sa moara timpul
din baiat!
Lasule, te rogi la dumnezei
si-mi spui ca ti-au promis
Eternitate.
Lasule, iti spun acum
clar si concis:
Eu sunt singurul tau frate!
..........

Tigara mi s-a stins
dar cafeaua rece, nebauta
o impart cu tine
In aceasta dimineata
care tot vine si tot vine
Si nu se mai sfarseste.


                                           Dimitrie Grama,  23/7,  2011


 


                                             Omul-Maşina şi Viitorul Omenirii.

Cu toate ca stiinta a facut progrese enorme in ultimele doua secole si mai ales in ultimele decenii, majoritatea oamenilor se auto-amagesc in continuare cu doctrine simple de "Creatie", doctrine care in loc sa-i ajute sa devina cetateni constienti al unei civilizatii avansate, care isi asuma responsabilitatea evolutiei umane, incearca cu disperare sa limiteze potentialul intelectual uman, propavaduind un "status quo", in care fiinta umana, in gratitudinea ei nemarginita fata de "Creator", este indemnata sa accepte doar ceeace a fost conceput ca "model" de gandire si conduita spirituala acum doua mii de ani.
Fiinta umana, la ora actuala, nu are nevoie de un "Creator" pentru a "crea" el insusi alte forme noi de viata. Se stie foarte bine ca informatia genetica poate fi schimbata si manipulata de om, fara a se cere permisul vreunui "Creator", care, fie vorba intre noi, sunt mai multi (Dumnezeu, Allah, Iehova, etc) si aceasta cunoastere a pus la indemana omului uneltele necesare de transformare a materialului biologic, in forme noi sau in forme care sunt concepute: "dupa chipul si asemanarea noastra".
Suntem doar la inceputul unei noi ere, in care Omul, filozofic vorbind, il egaleaza pe Creator, tocmai in ceeace pina acum parea imposibil si anume in "crearea unor noi forme de existenta biologica".
Daca acum cateva decenii in urma, am putut "crea" doar forme biologice mai primitive, cum ar fi bacteriile sau alte specii de plante, acum oamenii pot "crea" un animal pornind de la o singura celula, si putem face acest lucru deoarece toata biosfera este construita ca o masinarie biologica. Daca cunosti compozitia si functiile "genelor" unei specii anume, inclusiv cele ale omului, atunci poti repara, manipula si in ultima instanta reproduce acea specie, acea masina bilogica.
De asemenea, la ora actuala, se lucreaza febril la "crearea" inteligentelor artificiale, care pe linga capacitatea informativa enorma de computer avansat, pot in timp, din proprie putere si initiativa, sa-si dezvolte si calitati "pur umane", cum ar fi sentimentele si constiinta. Deci Omul, din simpla creatura ajunge sa fie el insusi "Creator", iar atunci cand fiinta umana va stapini tehnica de transpozitie a catorva mii de gene, fiinta umana va fi capabila de "crearea" unor specii complet noi, neexistente in istoria paleontologica terestra.
Omul, il va putea intrece pe Creatorul Imaginar din literatura religioasa, creind el insusi "Himera din mitologia graeca" sau Unicornul, sau Porcul inaripat, depasind in multe aspecte chiar imaginatia science fiction.
Cei care in continuare cred ca Dumnezeu a creat Lumea inconjuratoare, si ca ultim product al Creatiei, l-a creat pe Om, se insala amarnic, deoarece asa cum noi oamenii la un moment dat, in spaima necunoasterii si cea a Mortii eterne, l-am creat pe Dumnezeu, continuam acum, in "era cunoasterii", sa cream alte forme de existenta biologica.
Interesant este faptul ca omenirea accepta mai multi "Creatori" unici si nu se intreaba daca acestia exista intr-adevar sau pur si simplu sunt reminescence ale unor dogme bazate pe Spaima Irationala. Ciudat este faptul ca diversi "creatori" se accepta unii pe altii si impart arbitrar omenirea in tabere opuse de acceptanta existentiala!
Se pare ca intr-un viitor nu prea indepartat, poate chiar in acest secol, s-ar putea ca Pamantul sa fie locuit si de "humanoizi", adica un complex format din material biologic uman si masina (de obicei un computer), si vrind-nevrind, Umanintatea prin toate revolutiile tehnologice de pina acum si cele care se predicta intr-un viitor apropiat, se indreapta spre un punct bine determinat: Creierea unei Civilizatii Planetare.
De aceea, poate mai mult decat vreodata, oamenii care traiesc la ora actuala pe acest Pamant, au o mare raspundere, deoarece "Omul de Astazi" va decide daca vom ajunge sa dezvoltam o "civilizatie planetara" avansata, ori ne vom prabusi in haos.
Istoricii si oamenii de stiinta, mai ales fizicienii, au puncte de referinta total diferite atunci cand incearca sa redea istoria umanitatii. Istoricii se refera de obicei la regate si imperii, la miscari social-politice si la evolutia ideilor, pe cand fizicienii judeca totul, chiar si civilizatiile umane, dupa gradul de energie pe care il consuma si acum orice elev de liceu stie, sau ar trebui sa stie, ca cu cit o societate este mai avansata, cu atat mai mare este consumul de energie.
In 1964, astrofizicianul rus, Nikolai Kardashev, interesat fiind de "civilizatiile extra-terestre", ajunge la concluzia, logica de altfel, ca indiferent de locul in univers unde o civilizatie se dezvolta si progreseaza, aceasta civilizatie este obligata sa respecte legile fizice universale si, la fel ca societatea terestra, sa fie determinata in evolutia ei, de comsumul de energie.
In acest context, Kardashev, propune, in teorie, trei tipuri de civilizatii:

    A. Civilizatie Tip I, care este o "civilizatie planetara" si care consuma ca sursa de energie, resturile de energie solara care cade pe planeta, sau aproximativ 10 la puterea 17 W.
    B. Civilizatie Tip II, care reprezinta o "civilizatie stelara" si care consuma toata energia pe care soarele ei o emite, sau aproximativ 10 la puterea 37 W.
    C. Civilizatie Tip III, sau "civilizatie galactica", care consuma energia catorva miliarde de stele, deci in jur de 10 la puterea 37 W.

In confirmitate cu aceasta clasificatie, civilizatia terestra actuala este o civilizatie de Tip 0, deci civilizatia noastra nu a ajuns inca la nivelul civilizatiilor de Tip I, deoarece civilizatia noastra comsuma (isi bazeaza sursa de energie) in primul rand doar energia generata de plante moarte, fosile: carbunii si petrolul.
Carl Sagan, care a studiat aceasta clasificare la scala cosmica, a calculat ca noi suntem o civilizatie Tip 0.7.
Studiind evolutia planetei noastre, putem calcula timpul in care Pamantul va ajunge la o civilizatie de Tip I, si avand in vedere progresul mediu de dezvoltare economica si tehnologica, civilizatia terestra ar putea atinge statutul de civilizatie Tip I in aproximativ 100 de ani.
Bine-nteles ca orice progres energetic are si riscuri, care pot fi calculate, prevazute si impiedicate sa se dezvolte in efecte catastrofale. Ideal vorbind, noi ne-am dori o civilizatie care se dezvolta incontinu in energie si informatie, dar acest lucru trebuie facut in mod inteligent, in asa fel incat planeta sa nu devina insuportabil de calda sau covarsita de gunoaie.
Tot fizica ne vine in ajutor si mai ales legile termodinamicii au o importanta deosebita inspre intelegerea evolutiei consumului de energie planetar.
Prima lege a termodinamicii spune simplu: "nu poti primi ceva dand nimic in schimb". In alte cuvinte: cantitatea de materie si energie in Univers este constanta si nu exista nimic asemanator unui prinz gratuit. Daca consumi energie, platesti un pret in materie si invers.
Dar in acest context, legea a II-a a termodinamicii este mai interesanta si mai importanta, deoarece aceasta lege s-ar putea sa determine soarta civilizatiilor avansate.
In acord cu legea doua a termodinamicii, cantitatea totala de entropie (disordine sau haos), creste intotdeauna si in acord cu aceasta lege daca civilizatiile care vor veni vor produce energie fara nici un fel de control, doar ca sa atinga stadiul de civilizatie de Tip II sau de Tip III, atunci acele civilizatii risca sa creieze o risipa de caldura transformand planeta intr-un spatiu neospitalier vietii biologice. Dar se pare ca entropia sau haosul produs de o civilizatie avansata pot fi controlate prin introducerea "nanotehnologiei" sau prin folosinta energiilor care se "reinoiesc" continuu si de la sine.

In concluzie, indiferent de crez, de afinitate spirituala, indiferent de existenta unui singur creator, sau asa cum se crede acum, a mai multor creatori, civilizatia umana s-a dezvoltat si a ajuns la nivelul de astazi nu datorita doctrinelor mistice si religioase, ci datorita libertatii de gandire care a dus direct la dezvoltarea stiintelor si la progresul tehnologic.
Daca ar fi sa credem si sa functionam in continuare doar in spaima existentiala, promovata de majoritatea doctrinelor religioase trecute si actuale, am astepta paralizati potopul sau sfarsitul lumii. Bolnavii ar fi tratati de sarlatani care vand "miracole" si in continuare ciuma, tifosul sau poliomelita ar face ravagii, decimand tot la 50 de ani populatia globului. Ar trebui sa descalificam si sa distrugem toate tehnologiile care au contribuit la eficacizarea agriculturii, transporturilor sau a comunicatiilor, tratandu-le ca elemente si inventii "diabolice".
Din fericire pentru noi, cei de astazi, Inchizitia si-a pierdut autoritatea pe care o avea acum 400-500 de ani si incet, incet am inceput sa ne creiam un alt viitor, bazat pe Cunoastere, nu pe Spaima.
In continuare exista forme fundamentaliste de gandire si comportament, mai ales in societatile musulmane si in cele fundamentalist crestine din USA, mai ales.
Se pare ca ipocrizia umana, se potriveste de minune si merge mina-in-mina cu prostia, incultura si cu delasarea in lene intelectuala si spirituala. Spun asta, fiind convins ca este mult mai greu si mai epuizant sa "te luminezi" prin studiu profund si multilateral, decat sa accepti o galusca gata mestecata pe care doar o dai pe gat, satisfacandu-ti foamea spirituala si intelectuala cu acel "Ceva" gata servit si care nu accepta sa fie discutat.
Fiinta umana are resurse intelectuale enorme, care ar putea sa duca civilizatia pamanteana la cuceriri de ne-imaginat, ar putea duce la cucerirea Spatiului si a Timpului si, eventual la colonizarea intregului Univers inspre gloria efortului uman colectiv.
In acelasi timp, o buna parte din omenire este redusa la simple masini de receptie de informatii cu caracter indoctrinar si regresiv, ne-acceptand nici un fel de compromis cu evolutia moderna a societatii umane.
Ambitia institutiilor spirituale de a tine Omul in intunericul fundamentalismului religios si marginalizarea spiritelor umane elevate, reprezinta unul din cele mai mari pericole de distrugere, sau poate mai bine zis, de auto-distrugere al civilizatiei umane actuale.

                                                                                                                   Dimitrie Grama

Produs Port@Leu | ISSN 1842 - 9971